Granskottssirap

Har ni sett att skogen är full med härligt vårgröna granskott? Små syrliga och goda härligheter i mängder på alla granar. Tydligen så ska man kunna göra granskottssirap, även kallad granskottshonung. Det här måste ju testas...
Men hur gör man? Googlar lite och hittar lite olika recept. Jag fastnar för ett recept som Ernst har gjort på teve. Enkelt ska det vara...
.
Jag beger mig ut i skogen och plockar granskott. Granskott på träden omfattas inte av allemansrätten så fråga markägaren innan Du plockar. Jag plockar mina granskott på de stora träden. Det känns som de små fina granarna behöver ha sina skott kvar.
Väl hemma varvar jag sedan granskott, citronskivor och socker tills min glasburk är full. Det ska vara lika delar granskott och socker och en skivad citron. Stänger locket och ställer burken i mitt soligaste fönster. Så där ja, nu är det bara att vänta. Hur länge? Det finns det också lite olika idéer om. Alltifrån tre veckor till två månader. Det är väl bara att vänta och se antar jag. Spännande...
Sockret börjar i alla fall att lösa upp sig redan dagen efter. När sirapen är färdig silas granskott och citronskivorna bort. Sirapen förvaras i kyl eller frys.
.
Nu när jag ändå håller på att utforska granskott, så lägger jag lite granskott i en tekanna och häller över hett vatten. Granskottste!! Det kan ju bli gott! Det får dra en stund...
.
Vad använder man då granskottssirap till? Jo, man kan ringla den över glass eller fruktsallad. Man kan använda den när man bakar. Är Du hostig så kan Du ta en sked granskottssirap istället för hostmedicin. Den är god i en kopp varmt te och den är god i iste. Jag antar att det bara är fantasin som sätter gränsen. Det är bara att prova sig fram. Sirapen ska i alla fall bli sötsyrlig.
.
Granskotten kan ätas som de är direkt från träden. Syrligt och gott! Släng i några granskott i din marinad eller använd dem som smaksättare till fisken.
.
Granskott sägs stimulera ämnesomsättningen. Och någonstans läste jag att granskott kan påverka njurarna.
Nej, nu tar jag tepaus på balkongen.
.
Granskottste, helt okej faktiskt! Men kanske inte något jag kommer att göra jätteofta. Det doftar och smakar skog. Däremot kommer jag nog att använda granskottssirap i mitt te betydligt oftare.
.
UT och NJUT!
Så här ser min sirap ut efter en vecka. Man måste vända och skaka på den med jämna mellanrum. Jag har till och med öppnat burken för att röra upp sockret som sjunkit till botten......och då fick jag ju lov att smaka lite också.
.
Mumsfillibabba, det här blir gott!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0