Syrénsaft

Nu när jag bor i lägenhet och inte hus med en massa syréner runt knuten, då kommer jag på det. Syrénsaft det vore skoj att prova! Syréner finns ju i massor i alla fall här i trakterna. Stor fina syréner inne på gårdarna. Då är ju frågan om man ska ut en mörknatt och palla sina 40 klasar med syrénblommor... eller hur bär man sig åt?? Ja, man kan ju alltid fråga om lov förstås. Jag fick i alla fall tag på syréner till slut.
.
.
Det finns en del recept att välja mellan. Så här gjorde jag:
40 blomklasar
800 g socker
30 g citronsyra
1/2 citron, det yttre gula skalet och saften
1 liter vatten
.
.
Jag tvättade blomklasarna i kallt vatten. De tvättade blomklasarna, socker, citronsyra, citronskal och citronsaft lade jag sedan i en kastrull. Jag avslutade det hela med att hälla över kokande vatten. Nu står kastrullen kallt och ska dra i 5 dygn. Sen är det bara att sila bort blommor och citronskal. Saften, om det blir någon kvar efter provsmakningen, kommer jag att frysa in. Jag har aldrig varken gjort eller smakat syrénsaft. Så det här känns både skoj och spännande!
.
Nu är saften klar och fylld på flaskor som ska läggas i frysen. Det blev 3 st halvlitersflaskor och en tillbringare med blandad saft för provsmakning.
.
God saft med fin färg. Helt klart nöjd med resultatet!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0