Chokladmyntate

Jag som inte har lärt mig att dricka kaffe ännu dricker så klart en hel del te. Att göra eget te är både enkelt och gott. Jag hittade chokladmynta hos våran lokala handelsträdgård. Så nu är den egna teodlingen på gång på balkongen....härligt.
.
.
Jag gör ofta te på torkade pepparmyntablad som jag fått av en vän. Det är jättegott och det teet med lite chokladsmak låter ju helt toppen. Smaken på mynta ska vara som bäst precis när den börjar blomma. Så först då ska jag skörda och torka bladen. Tills dess så får jag dricka te på färska blad...inte dumt det heller.
.
.
Jag plockar de färska bladen och lägga i tekannan. Häller sedan över hett vatten och låter teet dra tills bladen sjunkit till botten. Jodå, visst smakar det lite choklad och en aning mint. Det är gott! Det ska bli spännade att se hur smaken utvecklas under sommaren.
.
Mynta sägs ha en lugnande och kramplösande effekt. Kan verka lindrande vid uppblåst mage och förkylning.
Och så är det ju gott förstås....
.
Pynta med mynta!

Kommentarer
Postat av: mini

En kopp te är godare när man delar det med en god vän.....

Jag saknar att dela tekanna med dej...! kram

2012-06-08 @ 20:00:30
URL: http://mariekjerulf.blogg.se/
Postat av: Maria

Du har rätt Mini! En kanna gott te i gott sällskap är det bästa. Ses snart! Kram

2012-06-09 @ 10:55:02
URL: http://gladgladare.blogg.se/
Postat av: Marie

Nu väntar jag på bilder på den där saften du håller på i gör oxå... Spännande värre. Kram

2012-06-10 @ 21:09:50
URL: http://mariekjerulf.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0